Mange Michelin-restauranter kører med beskedne overskud eller underskud. Det viser en gennemgang af restauranternes seneste årsregnskaber, som Berlingske har foretaget. Af de 19 Michelin-restauranter, der offentliggør deres regnskaber, havde 4 et overskud på mere end 1 million kroner.

Derfor var vice adm. direktør Jeppe Møller-Herskind inviteret i P1 Orientering for at diskutere, om det er svært at lave god forretning ud af Michelin-restauranter.

I interviewet understregede han, at det også kommer an på, hvordan man definerer en god forretning.

”Vil man godt tjene nogle penge, så man kan lægge til side, så det er muligt at lave noget andet og noget større på et senere tidspunkt, er det svært. For det er en udfordring, når man vil ligge på det niveau, som vi ligger på i Danmark, og i en branche, som i forvejen er udfordret på nogle af de ting, som vi aftager meget af som branche,” siger Jeppe Møller-Herskind.

I interviewet uddybede han, at der er mange udgifter ved at drive restaurant, og de udgifter er steget de seneste par år.

”Det er ekstremt omkostningstungt at drive den her form for forretning, hvor fødevare-, energi-, løn- og huslejeomkostninger er tunge poster. For Michelin-restauranter er lønprocenten også virkelig høj. Derfor er det ikke en økonomisk vanvittig god forretning, men det er en god forretning, hvis man drømmer om at lave noget af det absolut bedste, man kan finde i verden,” siger Jeppe Møller-Herskind.

 I interviewet kom de også ind på, hvordan man kunne løse dette problem, så det ville blive lettere at generere overskud i restaurationsbranchen. Her understregede Jeppe Møller-Herskind, at det er væsentligt at kigge på momsafløftningen, da man i branchen ikke kan afløfte den fulde moms, som det er nu. Her burde man sætte ind med det samme og ligestille branchen med andre erhverv.

Du kan høre hele interviewet via dette link og spole 25 timer minutter ind i udsendelsen.

Jeppe Møller-Herskind bliver ny administrerende direktør i HORESTA

HORESTA har forfremmet Jeppe Møller-Herskind til administrerende direktør. Som vicedirektør har han gennem de seneste år været en central del af organisationens medlemsvækst og kommercielle udvikling. Han har desuden været branchens synlige stemme i medierne på mange af de politiske dagsordener. Samtidig med udnævnelsen udvides HORESTAs direktion med juridisk direktør Karina Lindewald.

Log ind