Formålet med registreringen er at sikre overholdelse af den daglige og den ugentlige hviletid og den såkaldte ”48-timers regel”.

Arbejdsgiver får valgfrihed med hensyn til valget af tidsregistreringssystem. Systemet skal blot være objektivt, pålideligt og tilgængeligt. Sidstnævnte indebærer, at de ansatte skal have adgang til egne registreringer 5 år tilbage.

Pligten til at registrere arbejdstid bliver gældende for alle lønmodtagere, medmindre den pågældende medarbejder er såkaldt ”selvtilrettelægger”. For at medarbejderen bliver omfattet af dette begreb skal en af følgende betingelser være opfyldt:

  • Arbejdstiden ikke måles, som følge af særlige træk ved arbejdet eller
  • Arbejdstiden ikke fastsættes på forhånd, som følge af særlige træk ved det udførte arbejde eller
  • Medarbejderen har beføjelse til selv at fastsætte sin arbejdstid (fx hvor medarbejderen har beføjelse til at træffe selvstændige beslutninger ved udførelsen af arbejdet eller har ledelsesmæssige beføjelser)

Hvis medarbejderen undtages fra registrering, skal dette fremgå af ansættelseskontrakten. Se vores template til kontrakter samt tillæg til ansættelseskontrakten her.

HORESTA har udarbejdet en template, der kan anvendes som guidelines til jeres medarbejdere, når de skal i gang med at tidsregistrere, og de skal forholde sig til, hvad der er arbejdstid, og hvad der er hviletid.

HORESTA har tidligere afholdt to webinar om den kommende pligt til registrering af arbejdstid – du kan se eller gense vores webinar her.

Såfremt ovenstående måtte give anledning til spørgsmål er du som altid meget velkommen til at kontakte vores juridiske afdeling på callcenter@horesta.dk eller på tlf. +45 35 24 80 40.

Arbejdstid

Arbejdsgiver skal pr. 1. juli 2024 en pligt til at sikre, at der sker registrering af de ansattes arbejdstid.

Log ind