Den nylige voldgiftssag udspringer af en sag om en medarbejder, som var utilfreds med arbejdsgivers gentagne fejl i forbindelse med håndtering af løn og ferie. Medarbejderen udtrykte sin utilfredshed i et opslag i en lukket personale- facebookgruppe, som kunne læses af størstedelen af de ca. 104 ansatte hos arbejdsgiver.
Medarbejderen omtalte lønningsprocessen og de implicerede ansatte med ord som ”dovne, inkompetente, nassere og tyveknægte” og brugte gabe-emojis. Der blev ikke nævnt navne, men arbejdsgiver var ikke i tvivl om, at det var møntet på ledelsen. Medarbejderen påstod omvendt, at hun omtalte det eksterne lønningskontor og ikke arbejdsgivers ledelse.
Advarsel eller opsigelse
Spørgsmålet var herefter også om forseelsen i stedet for en bortvisning skulle have resulteret i en advarsel eller en opsigelse.
Opmanden slog fast, at arbejdsgiver må tåle kritik, men ikke en hver form for kritik, og at det ikke var nærliggende at forstå opslaget som en kritik af det eksterne lønningskontor. Desuden blev det anført, at den uacceptable, grove og respektløse tone, ville underminere ledelsens autoritet fremover, hvis medarbejderen forblev på arbejdspladsen – også selv om det kun ville være frem til udløbet af hendes opsigelsesvarsel. Derfor var bortvisningen saglig.
Horesta bemærker:
Illoyal omtale af ledelsen på sociale medier kan medføre ansættelsesretlige konsekvenser såsom advarsel, opsigelse og bortvisning. Hvilken sanktionsform situationen kan bære, vil dog altid skulle bero på en konkret vurdering.
Ovenstående nyhedstekst kan ikke erstatte juridisk rådgivning, og medlemmer kan kontakte HORESTA for rådgivning vedrørende bortvisninger på callcenter@horesta.dk og 35 24 80 40.
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
-
Ny frist for kollektivt søgsmål mod Booking.com
30-07-2025
-
Turismetrends: Sådan rejser europæerne i 2025
30-07-2025
PRESSEKLIP
-
Bellagroup har udpeget ny direktør
30-07-2025
-
Fusion og rebranding præger resultat hos Core Hospitality
30-07-2025
-
Ny hotelchef skal styrke Copenhagen Plaza efter renovering
30-07-2025
-
Minister: Møns Klint kan tiltrække flere turister
30-07-2025
-
Green Key skaber øget interesse for Hotel Pejsegården
30-07-2025
-
TV2-serie vækker historisk interesse og løfter museum i Jelling
30-07-2025
-
Elever imponerer med sommerrestaurant på Severin
30-07-2025
-
Kraftigt regnvejr lukkede BonBon-Land i to dage
30-07-2025