Danskerne aflagde i 2023 i alt 454 millioner besøg på restauranter, caféer, fastfood, take away, værtshuse og kaffebarer. Sammenlignet med 2022 er der dermed sket et fald på 0,6 %.
Faldet skyldes i høj grad, at kaffebarer og "kaffe to go" har oplevet en større tilbagegang i antallet af besøg på 11,1 % i forhold til 2022. Det er altså den kategori, der har haft den største tilbagegang af de seks kategorier.
Besøgstallene for take away er desuden fladet ud efter en stor stigning under pandemien. Samtidig har den klart største kategori, fastfood, også oplevet et mindre fald.
Mens danskerne har haft en mindre trang til at slukke tørst og sult med fastfood og kaffe, er interessen for at tage på restaurant eller café steget med henholdsvis 6,4 % og 7,6 %. Samtidig er antallet af besøg på værtshusene også steget en smule. En tendens, der fortæller hvor hurtigt markedet ændrer sig.
”Tallene viser at markedet er i konstant forandring, hvor branchen hele tiden skal tilpasse sig nye behov og forbrugsmønstre, der hurtigt kan skifte. At vi ser en samlet tilbagegang i antallet af besøg på spise- og serveringssteder i 2023 sammenlignet med året forinden er selvsagt ærgerligt, men antallet af besøg ligger dog fortsat højt og er højere end i 2019 før corona,” siger vice adm. direktør i HORESTA, Jeppe Møller-Herskind.
Undersøgelsen er baseret på en stikprøve blandt 15.445 personer.
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
Burger King Danmark får ny direktør
22-04-2025
-
Fårup Sommerland investerer 30 mio. kr. i jubilæumssæson
22-04-2025
-
Michelin-erfaring skal løfte historisk badehotel
22-04-2025
-
Norge vil indføre turistskat på overnatninger
22-04-2025
-
Brøchner Hotels lander tilfredsstillende resultat
22-04-2025
-
Københavns Lufthavn fylder 100 år
22-04-2025
-
Nyt barkoncept satser på spil og samvær frem for høj promille
22-04-2025
-
Comwell fik indflydelse: Nyt hotel i Køge bliver mindre end planlagt
22-04-2025