Fra næste år bliver der bedre mulighed for at tiltrække unge under 18 år med et fritidsjob.
I det nye år træder ny lovgivning om AM-bidraget nemlig i kraft, som betyder, at unge fremover slipper for at betale AM-bidrag frem til udgangen af det år, hvor de fylder 17.
Det betyder, at du som arbejdsgiver i hotel- og restaurationsbranchen skal være særligt opmærksom, når du indberetter løn og feriepenge til Skattestyrelsen.
Vigtigt at sikre opdateret system før nytår
For arbejdsgivere i branchen betyder ændringen, at der ikke skal indberettes AM-bidrag for unge, der i 2026 er omfattet af den nye lovgivning.
Anvender man et lønbureau, kan de tekniske tilpasninger allerede være lagt ind i systemet. Men Skattestyrelsen anbefaler, at virksomhederne kontakter deres leverandør, hvis man er i tvivl.
"Selv små ændringer i lønindberetning kan skabe fejl, hvis man ikke er opmærksom. Derfor er det vigtigt, at virksomhederne allerede nu får sikret, at deres systemer er opdateret, så afregningen af løn er ajourført fra 1. januar," siger Kaare Friis Petersen.
De nye regler betyder, at unge ikke skal betale AM-bidrag til og med
31. december i det indkomstår, hvor personen fylder 17 år. Eksempelvis skal en person, der fylder 18 år den 1. november 2026, skal derfor altså betale AM-bidrag fra 1. januar 2026.
Vil du vide mere om skat af ansattes løn?
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
Unge hoteliværksættere udvider med tredje hotel
23-06-2026
-
HORESTA: Solrigt vejr sender flere på ferie i Danmark
23-06-2026
-
Hotelchef i Vejle skifter spor efter fire år
23-06-2026
-
Beskæftigelsen holder kursen – men væksten aftager
23-06-2026
-
Regeringen lægger op til dyrere kød
23-06-2026
-
Emballageregning skaber uro hos producenter
23-06-2026
-
Internationalt: Venedig vil skrue op for turistafgiften
23-06-2026