Digitaliseringsstyrelsen er i fuld gang med en national analyse, der skal forenkle virksomhedernes indberetninger om sygdom og barsel.

Det er et emne med høj politisk bevågenhed, fordi netop disse processer i dag skaber unødvendige byrder for især de mindre virksomheder.

Deltag og hjælp til ny og bedre lovgivning
Digitaliseringsstyrelsen har allerede indsamlet viden fra større virksomheder, men mangler nu i særlig grad input fra mikrovirksomheder og små virksomheder med 1-10 ansatte.

Det er ofte de helt små virksomheder, der oplever de største udfordringer og samtidig har mindst tid og færrest ressourcer til at navigere i regler og indberetninger.

Derfor efterlyser Digitaliseringsstyrelsen virksomheder, der vil deltage i et kort telefoninterview på maks. 15 minutter. Ved deltagelse bliver du bedt om at fortælle, hvordan du håndterer indberetning af sygdom og barsel, og om du får søgt refusion og hvis ikke hvorfor.

Ved at deltage kan du være med til at nedbringe mængden af bureaukratisk lovgivning i restaurationsbranchen.

Ifølge HORESTA er regelforenkling og mindre bureaukrati en god udvikling for branchen.

"Det er virkelig positivt, at også Digitaliseringsstyrelsen nu arbejder på regelforenkling i forbindelse med indberetnings af sygdom og barsel. Håndtering af indberetning om medarbejdere tager meget tid ude på landets restauranter. Så enhver mulighed for at forenkle ser vi som en styrkelse af branchen," siger politisk chef Maria Olafsson.

Senest har Erhvervsstyrelsen også rakt ud i forbindelse med et lignende arbejde, som gik på forenkling af restaurationsloven. 

Ønsker du at bidrage? 
Så kontakt specialkonsulent ved Digitaliseringsstyrelsen, Katja Christensen på katchr@digst.dk eller på telefon 20 22 93 75. Deadline for tilbagemeldinger er 9. december.

Maria
Politisk chef
Maria Olafsson

Log ind