Mens mange danskere rejser ud af landet i sommerferien, valfarter turisterne til Danmark. Det betyder, at oplevelseserhvervet har brug for tusindvis af ekstra medarbejdere for at følge med efterspørgslen.

Konstitueret adm. direktør i HORESTA, Jeppe Møller-Herskind, forklarede i indslaget hos TV2 Kosmopol, at branchen i sommerperioden oplever en markant stigning i antallet af ansatte:

”Vi kan se på tallene, at vi i sommerperioden er op mod 20.000 flere beskæftigede i vores erhverv, så det er et godt billede på, hvor mange ekstra gode hænder og hoveder, der er behov for,” sagde han til TV 2 Kosmopol.

Den stigende aktivitet i branchen afspejles også økonomisk. Fra 2019 til 2024 er omsætningen i restaurationsbranchen på landsplan steget med næsten 15 millioner kroner.

For at understøtte den udvikling pegede Jeppe Møller-Herskind på, hvor afgørende international arbejdskraft er for at udvikle branchen.

”Op mod en tredjedel af de samlede ansatte i vores erhverv er internationale medarbejdere. Det betyder også, at vi er en branche, som notorisk er kendt for at være afhængige af international arbejdskraft,” sagde Jeppe Møller-Herskind.”

Se hele indslaget på tv2kosmopol.dk

Milliondonation skal sikre nordjysk attraktion

Vikingemuseet Fyrkat har modtaget 10 mio. kr. fra Den A.P. Møllerske Støttefond til en omfattende renovering af det rekonstruerede langhus. Samtidig arbejdes der på et nyt formidlingshus ved den UNESCO-anerkendte ringborg.

Nu åbner ny turismeuddannelse for ansøgere

En ny erhvervsuddannelse til turismeassistent starter i Roskilde til oktober. Uddannelsen er udviklet i tæt samspil med turisme- og oplevelsesbranchen og har fokus på værtskab, gæsteoplevelser og praktik i virksomheder.

Danmarks rigeste mand vil købe Aarhus Airport

Et salg af Aarhus Airport ser ud til at være tæt på efter flere års forhandlinger. Ifølge TV2 Østjyllands oplysninger er Anders Holch Povlsen køber, hvis de tre ejerkommuner godkender handlen.

Log ind