Mens mange danskere rejser ud af landet i sommerferien, valfarter turisterne til Danmark. Det betyder, at oplevelseserhvervet har brug for tusindvis af ekstra medarbejdere for at følge med efterspørgslen.
Konstitueret adm. direktør i HORESTA, Jeppe Møller-Herskind, forklarede i indslaget hos TV2 Kosmopol, at branchen i sommerperioden oplever en markant stigning i antallet af ansatte:
”Vi kan se på tallene, at vi i sommerperioden er op mod 20.000 flere beskæftigede i vores erhverv, så det er et godt billede på, hvor mange ekstra gode hænder og hoveder, der er behov for,” sagde han til TV 2 Kosmopol.
Den stigende aktivitet i branchen afspejles også økonomisk. Fra 2019 til 2024 er omsætningen i restaurationsbranchen på landsplan steget med næsten 15 millioner kroner.
For at understøtte den udvikling pegede Jeppe Møller-Herskind på, hvor afgørende international arbejdskraft er for at udvikle branchen.
”Op mod en tredjedel af de samlede ansatte i vores erhverv er internationale medarbejdere. Det betyder også, at vi er en branche, som notorisk er kendt for at være afhængige af international arbejdskraft,” sagde Jeppe Møller-Herskind.”
Se hele indslaget på tv2kosmopol.dk
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
Erfaren hotelprofil skal stå i spidsen for Moxy Aarhus
18-06-2026
-
Tivoli åbner nyt japanskinspireret område til august
18-06-2026
-
Den Gamle By kåret som Europas bedste museum
18-06-2026
-
Claus Meyer får nøglerolle i nyt fødevareinitiativ
18-06-2026
-
TV-kokken Umut åbner pop-up-kro på Fyn
18-06-2026
-
HORESTA-formand: Digitalisering skal styrke servicen – ikke erstatte den
18-06-2026
-
Dronning Mary indvier sidste del af Dodekalitten på Lolland
18-06-2026
-
Omkostninger til emballageaffald stiger igen
18-06-2026