HORESTA hilser dagens udmelding om 23 millioner kroner til møde- og erhvervsturismen meget velkommen. Det er et markant og klogt initiativ, som rammer præcis dér, hvor Danmark kan skabe størst vækst og værdi.
Ifølge HORESTA er der særlig grund til at styrke netop erhvervsturismen, fordi den økonomiske betydning er markant højere end på andre områder af turismen. Organisationen peger på, at en erhvervsturist i gennemsnit bruger langt mere end en ferieturist.
Derfor mener HORESTA, at investeringer i erhvervsturismen har en dokumenteret stærkere økonomisk effekt, og at satsningen er fuldt ud fornuftig.
“Det her er en virkelig god dag for dansk turisme. Regeringen sender et klart signal om, at Danmark skal være stærkere i konkurrencen om erhvervsturisterne, og det glæder os meget. De tre indsatser rammer præcist de områder, der betyder noget for virksomhederne og for Danmarks internationale position”, siger Maria Olafsson, der er politisk chef i HORESTA.
Hun tilføjer:
“Konkurrencen om erhvervsturister er benhård, fordi de skaber så meget værdi. Både økonomisk og fagligt. Når danske virksomheder og universiteter er værter for internationale kongresser og konferencer, styrker det hele vores vidensøkonomi og brander Danmark globalt. Derfor er det afgørende, at vi hele tiden forbedrer vores konkurrencekraft.”
Regeringens grønne investering rammer plet
Regeringens beslutning om at afsætte 12,5 millioner kroner til at styrke den grønne omstilling i turismen bliver ligeledes mødt med stor tilfredshed hos HORESTA.
“Vi har i mange år arbejdet målrettet med bæredygtighed, men i en branche med mange små og mellemstore virksomheder er det helt afgørende, at der også kommer statslige midler til at løfte den fælles omstilling. Initiativer som flere certificerede virksomheder og reduktion af klimaaftryk er både nødvendige og efterspurgt – og de vil styrke Danmarks attraktivitet i markedet,” siger Maria Olafsson.
Fortsat behov for konkurrencedygtige rammer
HORESTA peger dog også på, at Danmark fortsat er udfordret af et højt skatte- og afgiftsniveau, som påvirker vores konkurrenceevne i kampen om de største kongresser og konferencer.
“Hvis Danmark for alvor skal være i front, er det nødvendigt på sigt at se på de omkostninger, der gør os mindre konkurrencedygtige end mange af vores nabolande,” siger Maria Olafsson.
Sådan fordeles midlerne
De 23 millioner kroner til møde- og erhvervsturisme bliver inddelt i tre indsatser, der skal arbejde i perioden 2025-2028.
11 millioner går til en indsats, der skal øge tiltrækningen af internationale kongresser og konferencer til de fire største danske byer: København, Aarhus, Aalborg og Odense. Her vil der være et særligt fokus på at øge antallet i og omkring årets første kvartal, ligesom danske forskere og universiteter skal involveres.
Syv millioner går til at styrke den lokale produktudvikling med henblik på at tiltrække internationale mødegæster til de danske mødedestinationer uden for de fire store byer.
De sidste fem millioner går til en indsats, der skal øge den internationale branding og markedsføring af danske møde- og kongresdestinationer.
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
Ny politisk kurs i København kan ændre turismens retning
20-11-2025
-
Park Lane Copenhagen bliver Danmarks ottende femstjernede hotel
20-11-2025
-
Byggeri af ny Hotel- og Restaurantskole sættes i bero
20-11-2025
-
Europa runder 300 nye hoteller i 2025
20-11-2025
-
HORESTA løfter sløret for Hotel Insights 2025-program
20-11-2025
-
Ingen OL i sigte under ny kultur- og fritidsborgmester i København
20-11-2025
-
Gratis inspirationsdag for elever på Nyborg Strand
20-11-2025
-
Udendørsservering forbydes i det centrale Firenze
20-11-2025
-
Ny ejer vil tiltrække erhvervsgæster til Hotel Fjordgaarden
20-11-2025