EU har efter sommerferien lanceret et nyt adfærdskodeks, der skal gøre det lettere for gæster at gennemskue, om online-anmeldelser af hoteller og restauranter er retvisende. Formålet er at styrke gennemsigtigheden og fjerne falske eller misvisende anmeldelser, så turister kan træffe mere oplyste valg.

Nyt kodeks for anmeldelser
Kodekset, som er udviklet i samarbejde mellem EU og aktører i turismeerhvervet, betyder blandt andet, at anmeldelser fremover skal kunne skelnes mellem reelle gæster og ikke-gæster, og at sponsorerede anmeldelser tydeligt skal markeres.

Samtidig lægges der op til, at falske anmeldelser skal kunne indrapporteres og fjernes hurtigere.

Hos HORESTA ser man initiativet som et vigtigt skridt i den rigtige retning, men understreger samtidig, at der er brug for mere bindende regler.

”Brugeranmeldelser spiller en afgørende rolle i vores erhverv. Men i dag er det alt for let at skade en virksomhed med falske anmeldelser. Hvis vi skal bevare tilliden til onlineplatformene, kræver det klare krav til dokumentation og en grænse for hvor længe anmeldelser kan ligge online,” siger adm. direktør i HORESTA, Jeppe Møller-Herskind.

HORESTA efterlyser stærkere EU-regler
HORESTA arbejder i forvejen tæt sammen med den europæiske brancheorganisation HOTREC for at få indført fælles EU-regler, der sikrer fairness og gennemsigtighed på tværs af medlemslandene.

Derfor bakker man op om det nye adfærdskodeks. 

”Det er positivt, at EU nu tager fat på problemstillingen. Vi har brug for fælles, ensartede regler på tværs af medlemslandene, så både gæster og virksomheder kan have tillid til de platforme, som i stigende grad påvirker branchens forretning,” siger Jeppe Møller-Herskind.

Italien har tidligere indledt en sag mod Trustpilot med henvisning til, at deres praksis strider imod landets forbrugerlovgivning. Det er ifølge HORESTA med til at understrege behovet for et fælles europæisk regelsæt, der sikrer en mere retfærdig og gennemsigtig brug af anmeldelser – til gavn for både gæster og virksomheder.

Log ind