Få indblik i, hvad der rører sig i hotel-, restaurant- og turismebranchen med dagens presseklip.

I restaurationsbranchen oplever man en stigning i antallet af kunder, der forlader restauranten uden at betale, skriver TV2.dk.

Jan Laursen, direktør i Bone's, beskriver problemet som systematisk og frustrerende, selvom det økonomisk er begrænset. Hos Bone's sker det 1-2 gange om måneden pr. restaurant, typisk med regninger på 800-1500 kroner. For at bekæmpe problemet har Søgaards Bryghus i Aalborg indført betaling ved bestilling, enten via tjener eller QR-kode, hvilket især den yngre generation har taget godt imod.

Hos restauranternes brancheorganisation HORESTA kender man udmærket til udfordringen.

”Vi omsætter for over 60 milliarder kroner om året, så selvfølgelig kan det ikke undgås, at nogle bevidst snyder, eller at nogle glemmer at betale”, siger administrerende direktør i HORESTA, Pia Voss.

Løsningen kan være at kræve betaling, før maden serveres, men ifølge Pia Voss er det individuelt fra restaurant til restaurant.

Læs hele historien på TV2.dk

Farvel til 1000-kronesedlen: Sidste chance nærmer sig

Nationalbanken har sat dato på farvel til landets største pengeseddel. Fra 31. maj mister 1000-kronesedlen sin gyldighed. Hoteller, restauranter og andre aktører i turismeerhvervet bør nu tage deres forholdsregler.

Mangel på hænder hæmmer vækst i gastronomi og turisme

Hoteller og restauranter over hele landet kæmper fortsat med at finde de nødvendige hænder. Rekrutteringsudfordringerne bremser væksten i en branche, der ellers har både kapacitet og efterspørgsel til at skabe endnu flere arbejdspladser og bidrage væsentligt til dansk økonomi.

HORESTA med i nyt forum for kriseberedskab

Regeringen har nedsat et forum med store virksomheder, der skal bidrage til samfundets kriseberedskab. Målet er øget samarbejde på tværs af sektorer i tilfælde af kriser. HORESTA er med.

Log ind