Få indblik i, hvad der rører sig i hotel-, restaurant- og turismebranchen med dagens presseklip.

Den italienske konkurrencemyndighed AGCM har åbnet en formel sag mod anmeldelsesplatformen Trustpilot. Det sker på baggrund af bekymringer om, at dele af platformens struktur og forretningsmodel kan være i strid med landets forbrugerlovgivning.

HORESTA oplyser, at sagen blandt andet handler om, hvordan virksomheders rangering bestemmes af en intern algoritme, og hvordan ”verificerede” anmeldelser opfattes som mere troværdige – uden nødvendigvis at afspejle reelle kundeoplevelser.

Derudover fremhæver myndighederne, at Trustpilots betalte tjenester kan give virksomheder mulighed for at styre, hvilke kunder der inviteres til at anmelde – og derved præge deres offentlige profil.

Trustpilot har nu 30 dage til at svare på spørgsmål om bl.a. brugen af AI og deres system til anmeldelsesverificering. Hvis platformen vurderes til at overtræde reglerne, risikerer den bøder på op til 10 mio. euro.

Læs hele historien på Standby

HORESTA tilslutter sig ny kampagne: Alkohol er for voksne

Den internationale spiritusproducent Diageo har lanceret kampagnen ”Hvem peger flaskehalsen på?”, der skal sætte fokus på unges alkoholkultur. HORESTA bakker op om kampagnen, der ønsker at starte en samtale om, hvordan vi får en bedre alkoholkultur blandt unge.

AI i drive-thru skaber udfordringer for Taco Bell

Kædens stemmestyrede AI skulle effektivisere drive-thru-bestillinger, men har vist sig at være sårbar over for misbrug. Nu strammer Taco Bell kontrollen og lægger op til øget menneskelig overvågning.

HORESTA: Sommeren gav stærk højsæson

Turismeåret tegner positivt med flere udenlandske gæster. Ifølge HORESTA er der dog behov for bedre rammevilkår og fokus på vejrmeldingers betydning.

Log ind