En ny medlemsundersøgelse blandt HORESTAs hotelmedlemmer viser, at ESG er et stigende fokusområde. ESG står for environment, social og governance, og er et udtryk for virksomheders samlede bæredygtighedsprofil. Bæredygtighed fylder mere end nogensinde i samfundet, og det har også bredt sig til hotelbranchen, hvor hoteller i højere grad implementerer forskellige bæredygtighedsinitiativer, også kaldet ESG. ESG er en forkortelse for environment (miljø), social (sociale forhold) og governance (virksomhedsadfærd). De danske hoteller oplever, at bæredygtighedsinitiativerne vægter højere og højere når gæsterne planlægger deres næste overnatning, konference eller møde.

Tendensen kan ses i en ny medlemsundersøgelse blandt HORESTAs hotelmedlemmer, hvor 38 procent svarer, at ESG i høj eller meget høj grad er en del af deres strategi for 2024. Blandt de hoteller, som har svaret, at de i høj eller meget høj grad fokuserer på ESG, er der en lille overvægt i områderne uden for hovedstaden, hvilket tyder på, at bæredygtighedsdagsordenen efterhånden er blevet samlet op på tværs af landet. Det er dog primært i de store virksomheder med en lønsum på over 10 millioner kroner, at fokus på ESG er et af de højest prioriterede områder. Her svarer 62 procent af de store virksomheder nemlig, at de fokuserer på at blive mere bæredygtige, mens det gælder for 28 procent af de mindre virksomheder.

”De seneste år har vi set en stigende interesse efter at blive mere bæredygtige i branchen. Vores Green Key-certificeringer er f.eks. mere efterspurgte end nogensinde før, og branchen har virkelig vist, at de har viljen til at lægge de nødvendige ressourcer i en positiv ændring. ESG-området dækker bredt og de nye ESG-afrapporteringskrav kan være udfordrende for nogle virksomheder. Derfor lancerer vi også senere på året en branchestandard, der skal gøre rapporteringen meget overskuelig,” siger Jeppe Møller-Herskind, der er viceadministrerende direktør i HORESTA.

HORESTA-medlemmer kan læse hele analysen her

Log ind