HORESTA får jævnligt henvendelser fra medlemmer, som er i tvivl om, hvad de skal gøre, når en gæst ikke har betalt en regning.
Hvis et skyldigt beløb ikke betales, skal der iværksættes en inkassoproces. Man kan som virksomhed vælge selv at iværksætte og gennemføre inkasso, såkaldt ”egeninkasso”, eller man kan vælge ekstern bistand i form af et inkassobureau eller en advokat.
Inden der iværksættes en inkassoproces kan det dog være en god ide, at sende en betalingspåmindelse, forklarer Kaare Friis Petersen, erhvervsjuridisk chef hos HORESTA.
"I en betalingspåmindelse bør der henvises til tidligere fremsendt faktura, og der bør fastsættes en ny betalingsfrist, f.eks. 7 dage. Man er dog ikke forpligtet til at sende en betalingspåmindelse, men da der kan være tale om forglemmelse eller andre undskyldelige omstændigheder, som forklaring på, at en faktura ikke er betalt, kan det være en god ide at gøre det," siger han.
Påkravsskrivelse kan være nødvendig
Reagerer gæsten ikke herpå, skal der sendes en såkaldt påkravsskrivelse, som er en egentlig rykker med pålæg af rykkergebyr og renter. På dette stadie skal man beslutte, om man selv vil forfølge kravet selv eller om man vil anvende et inkassobureau eller en advokat til at forfølge kravet.
Ønsker man ekstern bistand kan der henvises til HORESTAs medlemsfordelsaftale med inkassobureauet Collectia.
Hvis man selv vil sende en påkravsskrivelse, skal man være opmærksom på, at en sådan skal overholde kravene i inkassolovens § 10 herunder, at der som minimum skal fastsættes en betalingsfrist på 10 dage.
En påkravsskrivelse kan også indeholde krav om betaling af et rykkergebyr (fx 100 kr) samt betaling af morarenter efter rentelovens regler. Skrivelsen bør også indeholde et varsel om, at hvis kravet ikke betales, overgives det til retslig inkasso.
Næste skridt: Inkasso
Hvis kravet ikke betales efter fremsendelse af påkravsskrivelse er næste skridt retslig inkasso. Er kravet på under 100.000 kr. og bestrider skyldneren ikke kravet, så kan man sende et såkaldt betalingspåkrav via Fogedretten.
Se mere på Domstolenes hjemmeside
”Har gæsten fra starten bestridt kravet, enten hele kravet eller størrelsen heraf, bør man i stedet anlægge et almindeligt søgsmål ved domstolene med påstand om, at gæsten skal betale kravet," forklarer Kaare Friis Petersen.
Er kravet under 100.000 kr. kan det ske i en forenklet proces, ”småsagsprocessen”.
HORESTA foretager ikke inkasso på medlemmernes vegne, da HORESTA ikke har den fornødne autorisation eller de fornødne ressourcer hertil. Vi rådgiver dog altid gerne om processen, hvis du som medlem selv ønsker at inddrive et krav og ellers kan vi henvise til ovennævnte medlemsfordelsaftale med Collectia.
Medlemmer kan kontakte HORESTA for nærmere rådgivning. Ring da til HORESTAs juridiske call center på 35 24 80 40.


SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
Hoteller går sammen i stort søgsmål mod Booking.com
12-08-2025
-
Aarhus-lysbyggeri ramt af omfattende Airbnb-svindel
12-08-2025
-
Nyborg vil regulere autocampere ved stranden
12-08-2025
-
Lene Beier vært ved HORESTAs årsdag 2025
12-08-2025
-
Airbnb bør ikke være hoteldrift i forklædning
12-08-2025
-
Sticks’n’Sushi udvider med Skotland på kortet
12-08-2025
-
Will Smith sætter spot på aarhusiansk hotelsuite
12-08-2025
-
EU godkender milliardopkøb af Just Eat
12-08-2025
-
HORESTA forventer stramning af regler for Airbnb
12-08-2025
-
Digitalt hotel i Middelfart får travl start
12-08-2025