Fra Skagen til Sønderborg og fra Blåvand til Bornholm glæder erhvervet sig over de varme temperaturer og en god start på højsæsonen. Det fortalte HORESTAs konstituerede adm. direktør, Jeppe Møller-Herskind, da han var inviteret i studiet hos TV 2 News. Sommerens første varme sætter nemlig gang i feriebookingerne og skaber optimisme i dansk turisme.

For når solen skinner i Danmark, stiger efterspørgslen på ferieophold, restaurantbesøg og oplevelser her i landet – og det giver travlhed i hele branchen.

”Det betyder alt, at skoleferien starter med godt vejr. Mange danskere venter med at booke til sidste øjeblik, og solskin er ofte det, der afgør, om man bliver hjemme i Danmark eller rejser sydpå. Lange lyse aftener, liv på havnefronten og gode madoplevelser i skyggen af en parasol – det er dansk sommer, når den er bedst,” sagde Jeppe Møller-Herskind i interviewet med TV2 News.

Det gode vejr kan mærkes helt ud i kasseapparaterne
At vejrprognosen giver udsigt til varme dage giver et mærkbart rygstød til hele oplevelseserhvervet – fra hoteller og campingpladser til restauranter, forlystelsesparker og museer over hele landet.

Med det gode vejr følger øget belægning, flere besøg og højere omsætning. Noget der kan mærkes helt ud i kasseapparaterne, hvor branchen er afhængelig af en stærk højsæson.

”Vi oplever i forvejen en stigende lyst til at holde ferie i Danmark, og med den aktuelle verdenssituation giver det rigtig god mening. Når vejret så også viser sig fra sin bedste side, er der ikke meget, der slår en dansk sommerferie. Det skaber aktivitet og kommer hele branchen til gode,” sagde Jeppe Møller-Herskind.

Milliondonation skal sikre nordjysk attraktion

Vikingemuseet Fyrkat har modtaget 10 mio. kr. fra Den A.P. Møllerske Støttefond til en omfattende renovering af det rekonstruerede langhus. Samtidig arbejdes der på et nyt formidlingshus ved den UNESCO-anerkendte ringborg.

Nu åbner ny turismeuddannelse for ansøgere

En ny erhvervsuddannelse til turismeassistent starter i Roskilde til oktober. Uddannelsen er udviklet i tæt samspil med turisme- og oplevelsesbranchen og har fokus på værtskab, gæsteoplevelser og praktik i virksomheder.

Danmarks rigeste mand vil købe Aarhus Airport

Et salg af Aarhus Airport ser ud til at være tæt på efter flere års forhandlinger. Ifølge TV2 Østjyllands oplysninger er Anders Holch Povlsen køber, hvis de tre ejerkommuner godkender handlen.

Log ind