Få indblik i, hvad der rører sig i hotel-, restaurant- og turismebranchen med dagens presseklip.
Regeringen har ikke planer om at sænke momsen på fødevarer inden næste folketingsvalg, fastslår økonomiminister Stephanie Lose (V).
Ifølge ministeren er det teknisk umuligt at gennemføre ændringen i tide på grund af ældre it-systemer, der håndterer momsregistrering. Hun understreger dog, at et politisk flertal allerede har vedtaget andre lettelser, herunder lavere elafgift og skattelettelser, som vil slå igennem fra januar 2026. Disse skal samlet give en arbejderfamilie op til 30.000 kr. mere i rådighedsbeløb.
Stephanie Lose forklarer, at regeringen har igangsat et arbejde, der skal muliggøre differentieret moms i fremtiden – noget Danmark ikke tidligere har haft. Ministeren anerkender samtidig, at lavere fødevaremoms politisk kan være ønskværdigt, men peger på de administrative udfordringer, det vil medføre for erhvervslivet.
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
Unge hoteliværksættere udvider med tredje hotel
23-06-2026
-
HORESTA: Solrigt vejr sender flere på ferie i Danmark
23-06-2026
-
Hotelchef i Vejle skifter spor efter fire år
23-06-2026
-
Beskæftigelsen holder kursen – men væksten aftager
23-06-2026
-
Regeringen lægger op til dyrere kød
23-06-2026
-
Emballageregning skaber uro hos producenter
23-06-2026
-
Internationalt: Venedig vil skrue op for turistafgiften
23-06-2026