EU-Kommissionen har fremlagt et forslag til en opdatering af pakkerejsedirektivet, der skal styrke forbrugerbeskyttelsen.
Men de nye regler kan få alvorlige konsekvenser for mange hoteller, der risikerer at miste en vigtig del af deres økonomiske grundlag.
Forslaget indebærer nemlig nye regler for forudbetalinger, og det vil påvirke hotellernes likviditet og mulighed for at investere i forbedringer, mener HORESTA.
Hidtil har pakkerejsereglerne primært omfattet rejsebureauer og turoperatører, men de nye ændringer vil i langt højere grad omfatte hoteller.
Forslaget lægger op til, at hoteller, der tilbyder en samlet oplevelse med flere ydelser – eksempelvis overnatning kombineret med adgang til spa eller en middag – fremover vil blive ramt af de nye pakkerejseregler, hvis den ekstra service udgør mere end 25 procent af den samlede pris.
Vedtages forslaget, må hoteller først opkræve de sidste 75 procent af betalingen 28 dage før gæstens ophold. Det kan skabe udfordringer for hoteller – især i områder med sæsonudsving, hvor forudbetalinger ofte er vigtige for økonomien.
”Det her forslag risikerer at tvinge mange hoteller til at ændre deres forretningsmodel. Hoteller bruger i dag forudbetalinger til at finansiere renoveringer og sikre stabil drift hele året igennem. Hvis de mister den mulighed, kan det gå ud over både service og kvalitet,” siger Maria Olafsson, politisk chef i HORESTA.
Strenge tilbagebetalingskrav skaber ubalance
En anden problematik er de skærpede krav til tilbagebetaling. Ifølge forslaget skal virksomheder refundere privatkunder inden for 7 dage og erhvervskunder inden for 14 dage.
”Det er urimeligt, at hoteller skal leve op til strengere krav end andre dele af rejsebranchen. Små og mellemstore virksomheder vil få svært ved at overholde de nye tilbagebetalingsfrister,” understreger Maria Olafsson.
Forslaget er endnu ikke vedtaget, og der pågår fortsat forhandlinger i Bruxelles. HORESTA arbejder tæt sammen med den europæiske brancheorganisation HOTREC for at sikre, at turismeerhvervets stemme bliver hørt.
”Vi støtter intentionen om at beskytte forbrugerne, men det må ikke ske på bekostning af hotellernes muligheder for god og sund drift. Vi appellerer til, at lovgiverne finder en bedre balance, så hotellerne ikke bliver overbebyrdet med unødvendige regler, og at man trækker en vigtig kilde til likviditet henover året væk fra hotellerne,” afslutter Maria Olafsson.
HORESTA vil fortsætte arbejdet for at sikre en mere balanceret lovgivning, der tager højde for både forbrugernes og erhvervslivets behov.
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
-
HORESTA satte fokus på arbejdsmiljø på TV2 News
21-12-2025
-
HORESTA Play: Sovino Brands deler erfaringer med at optimere betalingsløsning
21-12-2025
-
Restaurationsbranchen viser styrke i 2025 trods pres på økonomien
21-12-2025
-
Beskæftigelsen i hotel- og restaurationsbranchen bygger videre på stærk fremgang
21-12-2025
PRESSEKLIP
-
Events uden bøvl: Nye regler letter vejen for udenlandsk arbejdskraft
19-12-2025
-
Lars Larsen Group planlægger nyt hotel
19-12-2025
-
Turismeforsker: 2025 var stabilt – 2026 kræver nytænkning og balance
19-12-2025
-
Arp-Hansen udskyder overtagelse af Brøndums Hotel
19-12-2025
-
Ny lukkelov skal styrke turismen i mindre byer
19-12-2025
-
Internationalt: Atari lancerer gaming-hotel
19-12-2025
-
Airbnb får millionbøde i Spanien for ulovlige boligannoncer
19-12-2025