Af Maria Olafsson, politisk chef i HORESTA
”De lange knives nat” er ovre, valgplakaterne skal være nede inden for en uge, og valgkampens budskaber skal omsættes til beslutninger, der skal danne ramme om vores lokalsamfund de næste fire år.
En stor og vigtig opgave venter alle de gen- og nyvalgte: De skal styrke kernevelfærden, sikre bedre pasning til de mindste, god undervisning i skolerne og værdig ældrepleje. De skal udvikle bymidter, lappe huller i vejene og styrke kulturlivet.
Men velfærd vokser som bekendt ikke op ad jorden af sig selv. Den skal finansieres. Og her kommer turisme- og oplevelseserhvervet ind i billedet.
Vi kan ikke levere pædagoger, sygeplejersker eller asfalt. Men vi kan noget andet: Vi kan skabe vækst, arbejdspladser og levende lokalsamfund i hele landet. Turismen er Danmarks fjerdestørste eksporterhverv, og alene i 2024 omsatte den for 169 mia. kr. og skabte cirka 149.000 job.
Når der åbner et nyt hotel, når en café får lov at udvide udeserveringen, eller når en by tør satse på events og oplevelser, så skaber det ringe i vandet. Ikke kun til glæde for os i branchen, men også for taxachaufføren, butikken på torvet, håndværkeren og det lokale fællesskab.
Derfor har vi i HORESTA forud for valget bl.a. lanceret et KV25-katalog med 12 konkrete initiativer, som vi har sendt til mere end 4000 lokalpolitikere på valg.
Forslag, der kan styrke erhvervslivet og dermed også kommunekasserne, og mange af dem koster ikke en krone. De handler om vilje, smidighed og samarbejde. Om at gøre det lettere at få tilladelser, skabe fair konkurrence, og give plads til mere udeservering, flere events og bedre rammer for oplevelser hele året.
Når de nyvalgte nu kaster sig over arbejdet, kan de tage vores forslag med i deres politiske virke. Spørge deres embedsmænd, hvad deres kommuner gør for at styrke turisme- og oplevelseserhvervet. Og hvis kommunen ikke har en strategi, så er det nu, den skal på dagsordenen.
Både vælgerne og erhvervslivet forventer det. En ny undersøgelse fra VisitDenmark viser, at hele 74 procent af danskerne bakker op om turismen. Ikke mindst fordi de kan se, hvordan erhvervet skaber liv, arbejdspladser og fællesskab i både by og land.
Så kære nyvalgte:
Vi ønsker jer god arbejdslyst – og vi glæder os til samarbejdet. Sammen kan vi skabe stærke lokalsamfund og levende byer i hele Danmark.
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
København vil undersøge lokation for gigantisk multiarena
18-11-2025
-
Wolt fjerner omstridt klausul om ensartede priser
18-11-2025
-
Horten går ind i sag om ulovlig støtte til Arena Næstved
18-11-2025
-
Strawberry vælger Svanemærket til sine 250 hoteller
18-11-2025
-
Europas forretningsrejser i kraftig vækst frem mod 2026
18-11-2025
-
Københavns Lufthavn går mod rekordår – også i 2026
18-11-2025
-
Brøndums Hotel skal renoveres for trecifret millionbeløb
18-11-2025
-
Fire danske kokke klar til Global Chefs Challenge 2026 i Wales
18-11-2025
-
Turister tegner sig for en tredjedel af omsætningen i Frederikshavn Kommune
18-11-2025