Kun 58 procent af virksomhederne er tilfredse med at drive virksomhed i København, og kommunen ligger langt nede på ranglisten over erhvervsvenlige kommuner. Det skal en ny ekspertgruppe nu være med til at ændre gennem konkrete og praksisnære anbefalinger til en bedre erhvervsservice.

HORESTA har indstillet Jesper Marcussen, direktør hos Pluto Group, til ekspertgruppen. Han ser frem til at bidrage til arbejdet.

"Jeg er glad for at være med ombord i ekspertgruppen. Sammen skal vi kigge nærmere på den meningsløse og besværlige regulering, som virksomheder møder i hverdagen. Der er brug for mindre skåltaler og flere konkrete tiltag, og jeg håber, at vi kan være med til at udstikke nogle klare retninger for kommunens videre arbejde med erhvervsvenlighed," siger han.

HORESTA ser den nye ekspertgruppe som et klart signal om, at det nye politiske styre ønsker et tættere samarbejde med byens virksomheder.

"Det er et meget positivt signal, at Københavns Kommune nu inviterer erhvervslivet med til bordet og anerkender, at der er behov for at forbedre vilkårene for at drive virksomhed i byen. Det er præcis den dialog og den vilje til at lytte, der skal til, hvis København skal være en endnu stærkere erhvervsby," siger HORESTAs adm. direktør Jeppe Møller-Herskind.

Han glæder sig samtidig over, at Pluto Group sidder med ved bordet.

"Jesper Marcussen har stor erfaring som restauratør i København. Han kender derfor indgående til de udfordringer, som vores branche støder på. Han bliver en stærk stemme for vores erhverv, der skaber liv, arbejdspladser og oplevelser i hovedstaden, og jeg er sikker på, at han vil bidrage med konkrete og værdifulde perspektiver til ekspertgruppens arbejde," siger Jeppe Møller-Herskind.

Ekspertgruppen består af 12 medlemmer fra en bred kreds af københavnske virksomheder og organisationer. Anbefalingerne forventes at være klar den 1. april 2027.

HORESTA bakker op om begrænsning af delecykler: Vi skal passe på København

Når Københavns Borgerrepræsentation torsdag behandler forslag om at begrænse antallet af dele- og udlejningscykler, er der opbakning fra hotel-, restaurant- og turismeerhvervet. HORESTA mener, at cyklerne er blevet en så stor del af bybilledet, at de i stigende grad er til gene for københavnere og byens gæster.

Log ind